23 mm (naboj 23x115 mm)letecký dvojhlavňový kanón GŠ-23L je určený na vyzbrojovanie lietadiel.
Automatická činnosť kanónu je založená na využití energie prachových plynov, ktoré sa odvádzajú z hlavne do plynovej spojky. Zásobovanie kanóna je jedným nábojovým pásom.
Na streľbu sa používajú náboje AM-23 so strelami OFZ a BZA a ďalej so strelami, ktoré sú plnené dipólovými odrážačmi a so strelami FZ ( trhavozápalnými), ktoré majú veľmi citlivý zapaľovač.
Nábojový pás sa skladá z nábojov a oceľových článkov typu „Krab“, ktoré sú medzi sebou spojené okami a hákmi.
Kanón je vzadu upevnený na základňu za piestnicu tlmiča a pohybuje sa pri záklze a predklze po vodiacich výstupkoch telesa kanóna a vo valcových otvoroch.
Kanón má pyrotechnický mechanizmus znovu nabíjania, ktorý zabezpečuje 3 znovu nabitia ( bez doplnenia kazety). Ovládanie kanónu je elektrické.
Do elektrického spúšťadla je namontovaný elektrický snímač, ktorý je určený na signalizáciu pripravenosti zbrane na streľbu, dodávku elektrického impulzu do počítača nábojov, na ovládnie pyrotechnického znovu nabíjania.
Hlavné technické údaje :
Kaliber : 23 mm
Rýchlosť streľby : 3000 až 3400 výstrelov / min.
Rozmery v mm:
Dĺžka : 1537 Šírka : 165 Výška : 168
Hmotnosť v kg : 50,5 + 1,5
Hlaveň
Dĺžka : 1000 mm Počet polí a drážok : 10 Dĺžka vývrtu : 575 mm
Munícia OFZ – BZA – FZ :
Hmotnosť náboja so strelou v kg : 0,325 – 0,321 – 0,321 Hmotnosť strely : 0,174 kg
URL : https://www.valka.cz/SOV-GS-23-t10845#372991
Verze : 1
Foto verze ještě bez úsťové brzdy
URL : https://www.valka.cz/SOV-GS-23-t10845#35003
Verze : 0
Reklama
GŠ-23L namontovaný na MiG-23
URL : https://www.valka.cz/SOV-GS-23-t10845#35005
Verze : 0
detail inkriminovaného kompenzátoru
URL : https://www.valka.cz/SOV-GS-23-t10845#167337
Verze : 0
Boční pohled na GŠ-23
URL : https://www.valka.cz/SOV-GS-23-t10845#167338
Verze : 0
Reklama
Kanón GŠ-23L namontovaný v kontajneri UPK-23-250. v Nábojovej chránke umiestnený palebný priemer 250 ks nábojov 23AM Za povšimnutie stojí zvislá montáž plynových kompenzátorov, na rozdiel od montáže na MIG-23 a L-39ZA kde sú namontované vodorovne.
URL : https://www.valka.cz/SOV-GS-23-t10845#247312
Verze : 0
23mm náboje 23AM pre kanón GŠ-23, pásovené nepredpisovo po 1, spravne majú byť po 2, alebo párovo, prvý je OFZ (trieštovo-trhavý) druhý je BZA (priebojno - zápalný)
URL : https://www.valka.cz/SOV-GS-23-t10845#247317
Verze : 0
Čiastočný rez GŠ-23L. Pravý záver v krajnej prednej polohe, ľavý piest v zadnej polohe, pri vystrele z pravej hlavne, sa dostavaju plyny kanalikmi pred pravy piest a zároveň za ľavý piest, prenosom sily cez šmykadla a spojovaciu páku, dochadza k odomknutiu záverov, vytiahnutiu prázdnej nábojnice, zasunutiu ľáveho náboja do nábojovej komory a uzamknutiu záveru, čím je kanón pripravený na ďalší výstrel. (ono je to ešte trochu zložitejšie)
URL : https://www.valka.cz/SOV-GS-23-t10845#248029
Verze : 0
Hvězda,která u GŠ-23 slouží k nabíjení(posunu nábojového pásu). Skládá se ze dvou dílů. Jedná o nový kus,náhradní díl. Na posledním snímku je detail značení obou dílů.
Vlastní foto.
URL : https://www.valka.cz/SOV-GS-23-t10845#328733
Verze : 0
zdroj: vlastne foto, Kabul, 7.3.2007
GS-ka vyhrabana z hliny
3 kusky v sklade
GS-23L zo spodu, dobre viditelny zadny uchyt kanonu
GS po ciastocnej rozborke, vlavo hore tlmic, vravo podavac, pod kanonom zadny uchyt a privodne hrdlo
Uchyt kanonu a privodne hrdlo, kruzkom je oznacene miesto ktorym je uchyt spojeny s piestnicou tlmica a tym zaisteny na kanone
URL : https://www.valka.cz/SOV-GS-23-t10845#373013
Verze : 0
Vyškov, vlastní foto
URL : https://www.valka.cz/SOV-GS-23-t10845#488401
Verze : 0
URL : https://www.valka.cz/SOV-GS-23-t10845#533135
Verze : 0
Diskuse
Citace - ICE :
Foto verze ještě bez úsťové brzdy
CO JE TO ÚSŤOVÁ BRZDA U TOHOTO KANONU??????? BIG TIGER.
URL : https://www.valka.cz/SOV-GS-23-t10845#38529
Verze : 0
Je to stejné jako u každé jiné zbraně
Ústí hlavně upravené tak, že usměrněním prachových plynů omezuje zpětný ráz zbraně
když se podíváš na fotkách je to vidět -GŠ-23 má ústí hlavní hladká -GŠ-23L má na každé hlavni namontovanou štěrbinovou úsťovou brzdu
URL : https://www.valka.cz/SOV-GS-23-t10845#38768
Verze : 0
Drahý ICE. To co považuješ za úsťovou brzdu JE PLYNOVÝ KOMPENZÁTOR někdy také nazývaný TLUMIČ PLAMENE rozhodně! tato součást neslouží k tlumení zpětného rázu kanonu. Na to má GŠ - 23 tlumič zpětného rázu a konstrukce této zbraně je taková že tento tlumič je plně dostačující.Na rozdíl od jiných leteckých kanonů je tento poměrně specifický svou konstrukcí ,činností a hlavně poměrně malým zpětným rázem. Tento plynový kompenzátor se používá u leteckých zbraní k eliminování tlaku zplodin vzniklých při výstřelu na drak letounu a tímto vlastně kompenzuje síly které by vztlačovali letoun ze směru (zjednodušeně řečeno) v případě Mig 23 který dokládáš na obrázku by celý letoun nadzvedávali. Při použití na jiných letounech je tento kompenzátor součástí draku letounu takže se používá zbraň GŠ 23. GŠ 23 L byl použit pouze na Mig 23 kde je poměrně specificky uložen a nebo v některých kanonových gondolách, ale u těch je většinou použit kompenzátor který je součástí těchto gondol. Tímto nevylučuji že se GŠ 23l používá i jinde konkrétně vím o jeho montážích do automatických zadních sdtřelišť u TU 22 a podobně, ale vždy je montován pouze tam kde plynový kompenzátor není součástí letounu.
URL : https://www.valka.cz/SOV-GS-23-t10845#39902
Verze : 0
Zdravím,
dík za opravu, ale přeci jen ...
kompenzace účinku výtokových plynů...dobrá... ale určitě by MiG-23 nadzvedávaly? podle mě je kanón dost před těžištěm, takže by měl vznikat klopivý moment, který by příď sklápěl dolů (ale možná se pletu)... pokud to byly vrtané směrem dozadu, brzdný účinek měly i když to možná nebyla primární funkce...v každém případě si to ve Kbelích prohlédnu až otevřou
Druhá věc: ty kompenzátory jsou vrtané šikmo dolů nebo nahoru? jinak si neumím představit jak by to fungovalo.
Montáž ve GŠ-23L střeleckých věžích UKU-9K-502 letounů Tu-22M1 a M2, jsem sice uváděl v článku v ATM, ale našel jsem jednu fotografii a teď si tím nejsem až tak na 100% jistý ...podívej
URL : https://www.valka.cz/SOV-GS-23-t10845#39947
Verze : 0
Zdravím Tě ICE. Na Tvé dotazy na funkci plynových kompenzátorů u leteckých kanonů a letadel se pokusím zpracovat jakési ucelenější pojednání a poté bych ti ho zaslal nebo poslal do fóra ono to není tak jednoduché jak jsem minule zjednodušeně popsal.
URL : https://www.valka.cz/SOV-GS-23-t10845#40361
Verze : 0
ať je to co chce, je to označené jako lokalizátor,nicméně jde o úsťovou brzdu...a jsem si tím naprosto jist...no a co je úsťová brzda a k čemu slouží to tady ví snad každý
URL : https://www.valka.cz/SOV-GS-23-t10845#102131
Verze : 0
Pánové, na těchto hračkách jsem dělal 5 let, můžu potvrdit že se jednalo o BÁJEČNOU hračku. Standartní GŠ-ka byla v podvěsu na MiG-21 MF / MA, kde uváděný kompenzátor sloužil zároveň jako upevnění přední části kanonu na drak letounu (uchycení hlavní pomocí tzvn "BREJLÍ", které byly součástí kompenzátoru). Tento kompenzátor plnil velmi významnou a hlavní funkci - směrování povýstřelových plynů od draku letounu (vím z čeho jsem maturoval ), aby nedocházelo k poškozování povrchu potahu a dalšího vybavení letounu (anteny SRS atd.)..... Na MiG-21 F byly montovány kanony NR-30. Tam byly kompenzátor též (taky byl součástí draku), potah draku před ústím kanonu byl pokryt nerezovým plátem, který se před střelbou natíral silnou vrstvou vazelíny (smazka No.-30), aby se lépe odstraňovaly nečistoty / povýstřelové spaliny z potahu. ............
URL : https://www.valka.cz/SOV-GS-23-t10845#122104
Verze : 0
může být, že je to báječná hračka, nicméně minulý týden na Jinecké střelnici měly více zádržek než PLAMEN, a to už je co říct......jinak pokud by lokalizátor sloužil k upevnění kanonu k trupu (GŠ 23L), jak se upevňují kanony bez něj?
URL : https://www.valka.cz/SOV-GS-23-t10845#122164
Verze : 0
....tady je ta verze s "brejlema" používaná na MiG-21 MF/MA, které létaly na letišti v Plzni - Líních u 5. SLP. Tam jsem dělal zbrojíře u 2. sltíhací letky. Tahle varianta "brejlí" je ještě odlišná od těch, co jsme měli my (na uzamčení v přední poloze sloužil k ovládání silný drát do L (na tomhle kousku je páskovina)), pokud byly "brejle" posunuty vpřed (kanon uchycen v kompenzátoru) a nebyly zajištěny - NEŠEL nasadit aerodinamický kryt. To zajištění u MiG-21 v kompenzátoru bylo proto, jelikož kanon byl uchycen v kyvným loži. To vyklápění bylo z důvodu jednoduché údržby a přebíjení napínacího mechanizmu. Puntík. PS: kanon NR-30 byl na Mig-21 F napínán jakým způsobem? Stlačeným vzduchem. ...a schválně - jak se napíná GŠ-23 ???
URL : https://www.valka.cz/SOV-GS-23-t10845#122171
Verze : 0
myslím, že se napíná pyropatronou PPL, a mám takové tušení, že v letadle jsou uloženy 3 kousky těch pyropatron
URL : https://www.valka.cz/SOV-GS-23-t10845#122618
Verze : 0
Yessss srrr, tak tady ji máš - PPL. Legenda: 1 - kontaktnice - pod ní jsou uloženy PPL-ky (3 ks) 2A - matka na kterou se nasadila ráčna, otočením ráčny se otočil segment 2B, čímž došlo k uzamčení kanonu v provozní poloze. Takže VELKÉ FINÁLE: - "brejle" skutečně slouží k uchycení kanonu v horní (provozní poloze) do kompenzátoru - a to z důvodu zjednodušení manipulace při zamykání hlavního nosného prvku - segmentu. "brejle" tudíž plnily funkci záložního uchycení. .... šmarjá jak tak koukám - pak že se o jednoduché blbosti nedá napsat kniha - se nedivím že to těm našim politikům tak dobře jde ...
URL : https://www.valka.cz/SOV-GS-23-t10845#122638
Verze : 0
Citace - ICE :
Zdravím,
dík za opravu, ale přeci jen ...
kompenzace účinku výtokových plynů...dobrá... ale určitě by MiG-23 nadzvedávaly? podle mě je kanón dost před těžištěm, takže by měl vznikat klopivý moment, který by příď sklápěl dolů (ale možná se pletu)... pokud to byly vrtané směrem dozadu, brzdný účinek měly i když to možná nebyla primární funkce...v každém případě si to ve Kbelích prohlédnu až otevřou
Druhá věc: ty kompenzátory jsou vrtané šikmo dolů nebo nahoru? jinak si neumím představit jak by to fungovalo.
U Mig 21 MA/MF sa skutočne jedná o plynový kompenzator a jeho účelom je obmedzovať klopivý moment kanonu ( spätný raz 3000kg) Spravne si uviedol, že klopivy moment bol dole. Otvory smerom dole so šikmymi plochami, kompenzuju tento moment.
u GŠ-23L sa jedna o úsťovu brzdu, otvory su do stran a mierne šikmo vzad, zároveň plní funkciu tlmiča plameňa.
URL : https://www.valka.cz/SOV-GS-23-t10845#149308
Verze : 0
Citace - xCobra :
....tady je ta verze s "brejlema" používaná na MiG-21 MF/MA, které létaly na letišti v Plzni - Líních u 5. SLP. Tam jsem dělal zbrojíře u 2. sltíhací letky. Tahle varianta "brejlí" je ještě odlišná od těch, co jsme měli my (na uzamčení v přední poloze sloužil k ovládání silný drát do L (na tomhle kousku je páskovina)), pokud byly "brejle" posunuty vpřed (kanon uchycen v kompenzátoru) a nebyly zajištěny - NEŠEL nasadit aerodinamický kryt.
Na snimku je kanon u Mig-21MA, MF-ky to mali zmenené tak ako to popisuješ, lebo pri streľbach dochadzalo k rozklepaniu podložky pod skrutkou, ktora držala tu "paskovinu" bola to poistka s profilovanou hriadeľou ktorá zaisťuje brejle proti vysunutiu. Po rozklepani asi 1mm silnej podložky dochadzalo k uvoľneniu poistky a odisteniu brejli čím kanon trošku poklesol a náboje si škrtli o kompenzator a precezným pohybom zmenili smer tak, že došlo k poškodeniu lietadla. Projektily prestrelili poťah lietadla a vyleteli cez vstup do motora. Prípad sa stal napríklad u 4. SLP v Pardubicich myslim v r. 1981.
URL : https://www.valka.cz/SOV-GS-23-t10845#149311
Verze : 0
Nie je spomenutý jeden podstatný detail - Mig-21 mal kompenzátor oddelený od zbrane - bol súčasťou draku (alebo gondoly GP-9 u PFM) "brýle" sa zasúvali práve do kompenzátoru. Mig-23 niečo také nemá, hlavne sú voľné, takže jednou z úloh lokalizátoru je obmedziť priame pôsobenie spalín a plameňa od výstrelu na drak lietadla - ostatne už o tom písal Big Tiger. Zníženie spätného rázu lokalizátorom nie je veľké - pokles je 25% (zo 6 na 4,5 tony), takže ako úsťová brzda nie je príliš efektívny, ale rozvedením tlaku do strán sa klopivý moment zmenšil asi o 50% (pokiaľ si to pamätám dobre). Úsťové zariadenia kanónov v streleckých stanovištiach majú odlišný tvar, nie sú to lokalizátory, ako u GŠ-23L, skôr nejaká púzdra, ktoré obalujú konce hlavní (lokalizátory sú možno vo vnútri púzdier, celkom zakryté).
URL : https://www.valka.cz/SOV-GS-23-t10845#208528
Verze : 0
Citace - Alchymista :
Zníženie spätného rázu lokalizátorom nie je veľké - pokles je 25% (zo 6 na 4,5 tony), takže ako úsťová brzda nie je príliš efektívny,
s tou silou spätného rázu si to poriadne prehnal... takže na upresnenie udaje v starých jednotkach... GŠ-23 má spätný ráz 3500 kp a zaklz je 18 mm GŠ-23L má spätný ráz 2900 kp a záklz je 4 mm no a v percentach to je zniženie spätného rázu asi o 18%
URL : https://www.valka.cz/SOV-GS-23-t10845#216214
Verze : 0
U profilovaneho hriadela sa nejedna o nahradny diel, ten "nahradny" sluzi na zmenu podavania z pravej strany na lavu
suciastky ktore sa menia pri zmene podavania
URL : https://www.valka.cz/SOV-GS-23-t10845#328986
Verze : 0
Zažil jsem dobu kdy z jedné stojánky létali jak plamen tak géeška pracovníci ze Vsetína přišli k zbrojířovi a ptali se kolik tam teho dávate, on na to 30 ks, tož to mi 3x 210, on na to - což to asi jo ale nám jich 30 zůstane na střelnici kdežto vy jich 3x200 přivezete zpátky.
URL : https://www.valka.cz/SOV-GS-23-t10845#487952
Verze : 0
Mimochodem zkuste se někdo podívat hodně detailně a zjistíte co ??? Plamen je špatně okopčená GŠ 23 v ráži 20 mm.
URL : https://www.valka.cz/SOV-GS-23-t10845#487953
Verze : 0
Miroslav Hlavatý píše : Do elektrického spúšťadla je namontovaný elektrický snímač, ktorý je určený na signalizáciu pripravenosti zbrane na streľbu, dodávku elektrického impulzu do počítača nábojov, na ovládnie pyrotechnického znovu nabíjania.
V podstatě je to pravda jen pozor na to že u GŠ 23 počitadla nábojů nejsou. Tedy alespoň u těch co používalo letectvo ČSLA a AČR. Jednadvacítky neměli ani možnost dávkování tam záleželo jen na prstu pilota, elky na bednách už měli možnost dávek záleželo na tom kde je přepínač ovládání výzbroje PRRV. mohlo se nastavit do režimu komplet nebo otsečka, na 23ML to bylo podobná byť malinko jiné. Ale to nedělal kanon ale BAP 23 blok automatiky pušky.
URL : https://www.valka.cz/SOV-GS-23-t10845#487956
Verze : 0
V dnešní době je ZPL kupodivu podstatně spolehlivější než GŠ, ačkoliv nemůžu uvěřit, že jsem to napsal...v týdnu budu mít možnost nafotit obě zbraně vedle sebe...
URL : https://www.valka.cz/SOV-GS-23-t10845#487959
Verze : 0
No to je docela možné, v dnešní době má letectvo Mausera, ZPL a možná 4 GŠky v gondolách na MI 24. Takže bohapustým procentuálním vyjádřením máš pravdu. Ale to nezmění můj názor na špatně okopírovanou GŠ. Letecký kanon kerý při pojíždění na zemi nebo při letu samovolně napne je velmi nebezpečný. A jestliže se roztrhne a jeho kusu dokáží sacím ustrojím vletět do motoru tak je to docela průs.r. A to už vůbec nechci komentovat kolik ta sranda stála.
URL : https://www.valka.cz/SOV-GS-23-t10845#487960
Verze : 0
Citace :
V podstatě je to pravda jen pozor na to že u GŠ 23 počitadla nábojů nejsou. Tedy alespoň u těch co používalo letectvo ČSLA a AČR.
Tu musim trosku poopravit, na MI-24 a Mi-17 pocitadla su a spolupracuju aj s GS-23.
URL : https://www.valka.cz/SOV-GS-23-t10845#487963
Verze : 0
Jak je to Hindu nevím, ale Hipu jsem sedával a žádné počitadlo jsem tam neviděl a nebo si to už nepamatuji. Nedovolím si tvrdit, že něco podobného neexistuje. On zase až takový technický problém není. U beden To dávkování bylo přes časové relé. Jediná rychlá která počítala náboje byl Fulcrum ale jenom proto aby napočital 150 výstřelů a neodpálil pyropatronu doplňkového zápalu.
URL : https://www.valka.cz/SOV-GS-23-t10845#487966
Verze : 0
Zapomínáš na naše poslední "neřeknukolikjichmáme" L-39 ZA.
URL : https://www.valka.cz/SOV-GS-23-t10845#487968
Verze : 0
Jo to je pravda na ty jsem totálně zabudol, bylo jich 12 na letišti "U velblouda" ale mám pocit že od té doby se stavy poněkud ztenčili. Ale vystřelit z ZA kanonem znamená hodně důležitých úkonú ,
URL : https://www.valka.cz/SOV-GS-23-t10845#487970
Verze : 0
Kedze sa dnes vecer "zbrojnosom" nechce ist spat tak pridam foto s pultom vyzbroje z MI-17 na ktorom su dve pocitadla nabojov USB-1-2A, len pre UPK, cize pre GS-23 a obrazok so standardnym pultom vyzbroje s tromi pocitadlami ( mozu pouzit aj gondoly GUV v gulometnej variante)
Povodne nase vrtulniky mali vyzbroj, po revolucii sa demontovala a neskor sa na slovensku v ramci "velkej modernizacie" vratila, neviem ako to dopadlo v Cechach, no Vase "Sturmove" MI-171S ich isto nemaju...
Ovladaci pult vyzbroje volne zaveseny pred predbeznym vyskusanim funkcnosti systemu.
standardny panel vyzbroje z MI-17 s tromi pocitadlami
URL : https://www.valka.cz/SOV-GS-23-t10845#487971
Verze : 0
Citace - karaco :
Vyškov, vlastní foto
L-39ZA alebo Z ?
URL : https://www.valka.cz/SOV-GS-23-t10845#488402
Verze : 0
URL : https://www.valka.cz/SOV-GS-23-t10845#488409
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.